יצא לדרך פיילוט הלגליזציה בשווייץ: 6 סוגי קנאביס וחשיש זמינים בבזל

לראשונה אזרחים בשווייץ רכשו הבוקר קנאביס חוקי ללא צורך בהיתר רפואי, זאת במסגרת פיילוט ללגליזציה שבתוך 5 שנים יוטמע בכל רחבי המדינה. בשלב ראשון נפתחה הגישה לכמה מאות משתתפים בעיר בזל, להם זמינים 4 סוגי תפרחות ו-2 סוגי חשיש ב-9 בתי מרקחת, ובהמשך השנה יתרחב הפיילוט גם לציריך, ז'נבה וברן

הבוקר (שני) נפתחה לראשונה הגישה לרכישת קנאביס חוקי ללא צורך באישור רפואי לאזרחים בשווייץ, זאת במסגרת פיילוט ללגליזציה מלאה של קנאביס שאמור להימשך כ-5 שנים ובסופו שווייץ אמורה להטמיע את המודל בכל רחבי המדינה.

9 החנויות (בתי מרקחת) הראשונות המשתתפות בפיילוט, אלה שפתחו את שעריהן היום לאזרחים המשתתפים בפיילוט, נמצאות בעיר בזל. בהמשך השנה צפויות להצטרף לפיילוט גם הערים ציריך, ז’נבה, וברן.

מתוך 500 תושבים בבזל שהגישו בקשה להשתתף בפיילוט, 374 תושבים קיבלו אישור, כשטווח הגילאים שלהם נע בין 18 ל-76, והגיל הממוצע הוא 36. למשתתפים בפיילוט אסור לחלוק את הקנאביס שלהם עם אנשים שאינם משתתפים בפיילוט.

המשתתפים בפיילוט יכולים לבחור כרגע בין 6 מוצרי קנאביס שונים שנמכרים בבתי המרקחת, בהם 4 סוגי תפרחות: ברי קוש T16/C0, למון טארט T4.5/C9, גויאבה ג’אם T7/C7, פרפל גז T12/C0, ושני סוגי חשיש: דיזל פולן T20/C5, סטרוברי רזין T13/C13.

המוצרים שנמכרים במסגרת הפיילוט, מבית חברת פיור (Pure), מסווגים ל-4 דרגות חוזק שונות שמסומנות בעיגולים על גבי האריזות, כאשר לפי חוקי הפיילוט ריכוז ה-THC המקסימלי במוצרים החזקים ביותר לא יכול לעבור את ה-20%.

בניגוד למדינות כמו ישראל ואחרות, לצרכני הקנאביס בשווייץ יש אפשרות להתבונן בקנאביס בבתי המרקחת ולהריח אותו לפני שהם מחליטים איזה מוצר לרכוש. מחקרים מצאו כי הריח של הקנאביס הוא המדד האמין ביותר לאיכות שלהם בעיני הצרכנים.

מוצרי הקנאביס החוקיים שנמכרים במסגרת פיילוט הלגליזציה בשוויץ
מוצרי הקנאביס החוקיים שנמכרים במסגרת פיילוט הלגליזציה בשוויץ

בהתאם לחוקי הפיילוט, כל מוצרי הקנאביס שנמכרים מהיום בבתי המרקחת בבזל לצרכני פנאי, ואלה שיימכרו בהמשך בערים הנוספות, גודלו באופן מקומי על ידי חברות שוויצריות תחת פיקוח ובקרה מחמירים.

הפיילוט, שהיה אמור להתחיל בקיץ 2022 אך התעכב מסיבות ביורוקרטיות, אושר עוד באוקטובר 2020, אז נקבע כי מספר מצומצם של תושבים יקבלו אישור מיוחד לרכוש קנאביס למטרות פנאי ללא צורך בהתוויה בריאותית או מרשם מרופא.

הפיילוט יימשך כאמור 5 שנים, והוא למעשה מעין ניסוי שנועד לבחון את השפעות הלגליזציה על מדגם קטן של תושבים, על מנת שהממשלה תוכל ללמוד ממנו ולגבש בהתאם למסקנות ממנו את מדיניות הקנאביס במדינה כולה.

אוניברסיטת בזל היא האחראית על הצד המחקרי של הפיילוט, וביחד עם רשויות הבריאות המקומיות היא תבצע מעקב מחקרי צמוד אחר המשתתפים בו כדי לראות כיצד הגישה לקנאביס חוקי משפיעה על חייהם בהיבטים שונים.

לשוויץ ישנה כבר כיום, עוד לפני הטמעת הפיילוט ללגליזציה, מדיניות חוקית יחסית ידידותית לצרכני קנאביס, עם אי-הפללה מלאה מאז שנת 2019, במסגרתה החזקה של עד 10 גרם אינה גוררת שום ענישה – אפילו לא קנס כספי.

בנוסף, קנאביס עם ריכוז THC של פחות מ-1%, המכונה ‘קנאביס לייט‘, הוא חוקי בשוויץ, וישנה תעשייה רחבה של מוצרי ‘קנאביס לייט’, כמו גם מוצרי CBD וקנבינואידים אחרים, שנמכרים באופן חוקי במדינה, בין היתר בצורת תפרחות וחשיש.

עם זאת, כאשר זה מגיע לקנאביס רפואי, המדיניות בשוויץ עדיין מפגרת משמעותית מאחורי שאר אירופה. למעט תרופות מבוססות קנאביס, קנאביס רפואי בצורתו הטבעית כמעט ואינו קיים בשוויץ.

התנאים לקבלת רישיון רפואי בשווייץ הם נוקשים במיוחד והוא ניתן רק לחולים בודדים, ובמדינה כולה קיימים רק שני בתי מרקחת שמוכרים קנאביס רפואי, ורק בצורת שמן ולא תפרחת.

אם תוכנית הלגליזציה של שוויץ תצא לדרך, היא תאפשר כמובן גישה לקנאביס לא רק למשתמשי הפנאי, אלא גם למטופלים שאינם מסוגלים להשיג קנאביס רפואי במדינה כיום עקב התנאים הנוקשים לצורך קבלת ההיתר.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר